بیتا بیوتی

معرفی بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی

بیتا بیوتی

معرفی بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی

تمیز کردن کولر گازی در خانه، آموزش کامل و مرحله به مرحله

همان‌قدر که از هوای مطبوع و مناسب داخل خانه خود لذت‌ می‌برید، مطمئناً همان مقدار هم در طلب نگهداری از کولر گازی یا اسپلیت خود و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستید. سرویس و تمیزکاری کولرهای گازی و اسپلیت‌ها علاوه بر اینکه ماندگاری آن‌ها را فزایش‌ می‌دهد، تأثیر به سزایی بر بازدهی آن‌ها دارد. همه ما‌ با رعایت یک سری اصول ساده می‌توانیم به تنهایی کولرهای گازی خانه خود را با کمترین هزینه تمیز کنیم. در این مطلب ویکی‌ساختمون سعی شده است تمیز کردن کولر گازی و اسپلیت مرحله به مرحله شرح داده شود تا به کار شما آید.

تمیز کردن کولر گازی در خانه

کولر‌های گازی چگونه کار‌ می‌کنند؟

شاید نداشتن درک درست از نحوه کارکرد کولر گازی دلیلی باشد که بسیاری از اهمیت تمیز کردن دوره‌‌ای آن غافل هستند. به طور کلی کولر‌های گازی از بخش‌های اصلی کمپرسور، کندانسور، اپراتور، گاز و لوله مویی تشکیل شده است.

کمپرسور یا موتور وظیفه مکش گاز از اپراتور و هدایت آن به سمت کندانسور یا تقطیرکننده را بر عهده دارد. کندانسور در واقع مجموعه‌‌ای از لوله‌های مسی و صفحات آلومینیومی است که در بخش خارجی دستگاه را تشکیل‌ می‌دهد و در بیرون از فضای خانه قرار‌ می‌گیرد و وظیفه آن جذب گرمای گاز یا دفع سرمای آن است.

اپراتور یا تبخیر کننده در واقع مجموعه‌‌ای لوله‌های و صفحه‌ها است که در فضای داخلی قرار گرفته و وظیفه آن خنک‌سازی یا گرم کردن هوا است. هوا از طریق قسمت بالای دستگاه وارد اپراتور شده و پس از خنک شدن یا گرم شدن از قسمت پایینی به بیرون پرتاب‌ می‌شود.

گاز خنک‌کننده با دریافت گرمای محیط در بخش اپراتور کولر گازی از حالت مایع تبدیل به گاز و در بخش کندانسور با پس دادن گرما مجدداً به حالت مایع تبدیل‌ می‌شود. لوله مویی یا اکسپنشن در کولرهای گازی وظیفه افت فشار و فراهم کردن امکان تبخیر در اپراتور را بر عهده دارد.

ezgif 7 1a6d2571b57f

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن کولر گازی

  1. آچار و پیچ‌گوشتی مناسب
  2. شانه نرم مخصوص (می‌توانید از فرچه‌های نرم استفاده کنید)
  3. دستکش‌های ضخیم مخصوص
  4. دستمال پارچه‌ای ترجیحا نخی
  5. دستگاه دمنده و مکنده هوا
  6. دستگاه کارواش
  7. مایع شستشوی چربی زدا یا همان مایع ظرف‌شویی معمولی

نگران در دسترس نبودن برخی از موارد بالا نباشید. از جاروبرقی‌ می‌توانید به عنوان دستگاه مکنده استفاده کنید. شیر آب هم‌ می‌تواند نقش کارواش را ایفا کند. دستکش هم بیشتر به منظور ایمنی به کار‌ می‌رود و اگر مراقب باشید دستکش آشپزخانه هم کفایت‌ می‌کند.

نحوه تمیز کردن و سرویس کولر گازی

فکرش را هم نخواهید کرد که داخل بخش های مختلف گولر گازی به ویژه فیلترهای آن چقدر می توانند کثیف و پر از آلودگی باشند. سرویس کولر گازی باید طبق یک روال مشخص صورت گیرد، به این منظور تمام فرآیند تمیز کردن کولر گازی به صورت مرحله به مرحله شرح داده شده است.

فیلتر کثیف در نحوه تمیز کردن کولر گازی

مرحله اول – رعایت نکات ایمنی

مرحله اول به اقدامات قبل از شروع به کار مربوط‌ می‌شود. اولین اقدام لازم اطمینان حاصل کردن از قطع بودن برق دستگاه است. برای این کار ابتدا دوشاخه برق کولر گازی را از برق بکشید و برای محکم کاری حتماً از داخل جعبه فیوزی که در داخل واحد قرار گرفته است، فیوز مربوط به کولر گازی را قطع کنید. یک چهارپایه چوبی یا پلاستیکی مناسب هم انتخاب کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد