بیتا بیوتی

معرفی بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی

بیتا بیوتی

معرفی بهترین لوازم آرایشی و بهداشتی

فیلم آموزش بافت فرش دو رو

تقاوت چله کشی گردان و ثابت فرش دورو

این نوع چله کشی با چله کشی دیگر یعنی چله کشی گردان تفاوت هایی را نیز دارد که در ثابت هر رفت و برگشتی که انجام می شود یک گره به حساب می آید اما در چله کشی گردان یک تار به حساب می آید. در چله کشی هایی که به صورت گردان انجام می پذیرند به طور معمول در میان چله ها فاصله وجود ندارد ، در حالی که در چله کشی ثابت به اندازه یک تار در بین چله ها فاصله وجود دارد. از چله کشی ثابت برای بافته هایی که دور هستند هستند و بافت هایی که از ارتفاع دار کوتاه تر هستند استفاده می شود. پس از این که چله کشی به پایان رسید به مانند چله کشی های گردان زنجیر و سوف بروی همان بافت انجام می شود.


خواندن مطلب  عیوب تابلو فرش را بشناسیم

نحوه بافت

فرش دورو ابریشم - روش بافت


نحوه بافت فرش دورو ابریشم بدین گونه است که به طور معمول در بافت آن ها از دو نقشه متمایز استفاده می شود که از گره های مساوی در طول و عرض برخوردار هستند در برخی از موارد نیز در بافت فرش دورو از یک نقشه با رنگبندی های متفاوت استفاده می شود. اگر از دو نقشه متفاوت در بافت فرش دورو ابریشم استفاده شود که اندازه آنها از لحاظ گره یکسان نیست در نقشه ای که کوچکتر است ساده بافی انجام می پذیرد.


اگر طرحی که بر روی بافت قرار دارد گل باشد و پشت آن درخت باشد در این صورت می توان از دو قالیباف به صورت همزمان استفاده کرد تا یکی از آنها طرح رویی و دیگر طرح پشت را ببافند. می توان بافت را این طوری شروع کرد که در شروع کار یکی گل را ببافد و سپس دیگری هم در پشت دار درخت را ببافد.


پس از این که یک رج بافته شده یک پود کلفت و نازک زده می شود ، برای این که قالی استحکام بالایی داشته باشد پس از این که بافت رویی انجام شد یک پود نازک زده می شود و شروع به بافت پشتی می کنند که پود کلفت و نازک زده می شود. دارهایی که این چنین هستند ضروری است که پایه داشته باشند برای شروع رج دوم هم باید در طرفی که روی بافت می باشد بافت را شروع کنیم و پس از آن پشت فرش بافته می شود. به همین روش تا انتهای کار بافت انجام می پذیرد و سوف و زنجیر زده می شود و در آخر فرش از دار جدا می شود.


فرش دورو ابریشم محبوب گردشگران

فرش دورو علاوه بر این که از مهمترین فرش های صادراتی است بسیار مورد توجه گردشگران خارجی نیز می باشد. بسیاری از گردشگرانی که به ایران می آیند و در استان خراسان شمالی حضور پیدا می کنند برای بازدید از فرش دورو به روستای دویدوخ و سایر مناطق می روند و حتی برخی از گردشگران برای خرید فرش اقدام می کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد